‘‘Werkelijk, je bent net echt!’’
Sinds 2004 ben ik werkzaam als simulatieactrice. Mijn wortels bevinden zich binnen het thema omgang met agressie en ongewenst gedrag in de breedste zin van het woord. Ik heb geacteerd voor onder andere docenten, politieagenten, managers, HRadviseurs, recruiters, (jeugd)verpleegkundigen, pedagogen, praktijkondersteuners, zorgverleners van instellingen voor verstandelijk beperkten en in de psychiatrie. Ik acteer bij lessen, trainingsdagen, examens, assessments en coachings. Gedurende mijn loopbaan heb ik op verschillende manieren begeleiding ontvangen om mijzelf en mijn spel te ontwikkelen. Met deze groei kwam de verantwoordelijkheid en volwassenheid om voor uitdagende groepen te staan. Hierdoor maakte ik kennis met ingewikkelde werkvelden en heb van de psychiatrie mijn specialisme gemaakt. Inmiddels heeft mijn werkveld zich verbreed en kan ik zeggen dat niets wat te maken heeft met communicatie mij vreemd is. Daarnaast laat ik me graag uitdagen. Neem gerust vrijblijvend contact met me op om te zien of we iets voor elkaar (en anderen) kunnen betekenen.
Ik ben de Sanne die de student nodig heeft.
Ik vind het geweldig om met mijzelf als instrument mensen te helpen met iets dat mij natuurlijk afgaat. Ik help graag mensen, door de mensen te helpen die deze mensen helpen. De student staat centraal en ik beweeg me voornamelijk rondom het leerdoel. Waarbij ik de persoon tegenover me goed in de gaten houd. Zij en de trainer kunnen mij ‘gebruiken’ zoals zij het nodig achten. Stopzetten, terug- of vooruitspoelen en pauzeren.
Leren met een acteur erbij is ontzettend waardevol, mits de leerling zich hiervoor open stelt. Dit is afhankelijk van de wisselwerking tussen trainer, acteur en de groep. Gezien mijn ervaring ben ik me erg bewust van de invloed van groepsdynamieken en mijn rol in dit geheel. Het is enkel mogelijk te ontwikkelen wanneer je jezelf veilig voelt. In mijn werk sta ik tegenover mensen met verschillende achtergronden, leeftijden, niveaus en klassen. Ik ben waar nodig voorzichtig, kan goed inschatten waar de grens ligt en weet hier op een zinvolle manier mee om te gaan. De kracht van een goede trainingsacteur is het bewust blijven van de interactie en gelijktijdig acteren op de situatie die zich voordoet in het hier en nu. Met een helikopterview tijdens de simulatie aanwezig blijven om vervolgens de studenten te kunnen voorzien van opbouwende feedback, tips en tops waarmee zij zich verder kunnen ontwikkelen.
Mijn doel is geen applaus, maar dankjewel.
Een trainingsacteur moet snel kunnen schakelen, zich niet laten overspoelen door emoties terwijl je wel oprechte gevoelens neerzet. Het simuleren van gedrag is anders dan toneelspel. Het draait niet om het 1 op 1 uitbeelden of nabootsen van emoties en communicatie, maar om het oprecht beleven van het moment. Bewust reageren op de student vanuit het gevoel dat getriggerd wordt door het gedrag van de ander.
Een trainingsacteur is geschoold in het werken met acteertechnieken, podium en publiek. En blijft binnen de rol en beantwoordt geobserveerd gedrag met gespeeld gedrag. Maar, anders dan op het toneel, staat in een leersituatie de acteur niet centraal. De trainingsacteur is dienstbaar aan de cursist, zodat die kan groeien. Persoonlijk en zakelijk.
De trainingsacteur dient als hulpmiddel om te kunnen leren en ervaren. Je bent aanwezig als mens en niet in karakter of rol.
Het hele leven is een grote improvisatie, zou het niet fijn zijn als je het een beetje mag oefenen?
Onder contract:
Losse opdrachten:
Aangesloten: